Domů / Nezařazené / Pohoda na dovolené autem začíná kontrolou pneumatik a podvozku

Pohoda na dovolené autem začíná kontrolou pneumatik a podvozku

Dovolenou si chce každý užít po svém, na maximum a pokud možno co nejméně organizovaným způsobem. Proto je auto velmi oblíbený způsob, jak změnit prostředí a poznat něco nového, ale zároveň zůstat zcela nezávislým. Stačí si jen naplánovat trasu a cesta, po vlastní ose ve vlastním tempu, může začít.

Vzhledem k tomu, že vyrážíte do neznáma, je dobré předcházet zbytečným komplikacím a nečekaným výdajům. Ne nadarmo se říká, štěstí přeje připraveným.

Pneumatiky a podvozek jsou základ bezpečné jízdy

Nepodceňujte proto přípravy na cestu a nechte si ověřit stav vozidla. Zvláštní pozornost věnujte pneumatikám a podvozku. Prvním předpokladem je, že obutí kol přizpůsobíte počasí, které nás na dovolené a cestou bude čekat. Jak se chovají letní pneumatiky na sněhu, si asi dokáže představit každý, ale velmi nebezpečné je to i opačně. Pozornost věnujte i jejich stáří, kvalita pochopitelně postupem času klesá.

Nebezpečí zimních pneumatik v létě

Pokud výměnu zimních pneumatik oddalujete s tím, že Vám hlučnost auta nijak nevadí a jinak o nic nejde, není to pravda. Zimní pneumatika ve vysokých teplotách ztrácí své funkční vlastnosti. V horku má o 20 % delší brzdnou dráhu a výrazně horší ovladatelnost na mokré vozovce. Navíc používání zimních pneumatik v létě znamená vyšší spotřebu paliva, a to až o 10 %.

Tlak v pneumatikách

Další okolnost, která výrazně ovlivňuje kvalitu a bezpečnost jízdy je podhuštění nebo naopak přehuštění kol. S podhuštěnými pneumatikami je auto na silnici jako na vodě, má delší reakční dobu a těžko se ovládá, navíc hrozí riziko defektu. Spotřeba paliva se zvyšuje a kola se nerovnoměrně opotřebovávají. Přehuštění pneumatik také vystavuje řidiče nebezpečí nehody. V horkých letních dnech teplotách tlak v pneumatice roste a pneumatika může explodovat. Samozřejmě i přehuštění mění funkční vlastnosti pneumatik – nepřilne správně k vozovce, má delší brzdnou dráhu.

Nepříjemným překvapením může být také kontrola dezénu

Hloubka dezénu neboli vzorku na pneumatice je přímo stanovena zákonem. Pro jednotlivá období tedy platí tyto hodnoty:

  • Hloubka dezénu nového pneu (letní/zimní) – 8.0 mm
  • Min. hloubka dezénu letní pneu – 1.6 mm
  • Min. hloubka dezénu zimní pneu – 4.0 mm
  • Zimní období – od 1. listopadu do 31. března

 

Zvláště zahraniční policisté tyto limity rádi kontrolují, a tak by pokuta mohla tvrdě zasáhnout do vašich plánů.

Preventivní kontrola geometrie se vyplatí

Každou jízdou se kola a celý podvozek neustále vyrovnává s různými dírami na silnici, nárazy do obrubníku při parkování apod. To vše pochopitelně postupně opotřebovává tlumiče, ale hlavně postupně mění optimální vyvážení kol. Špatná geometrie má nenávratně devastační účinky na chod jednotlivých komponentů podvozku a zvyšuje spotřebu paliva. V tomto případě je kontrola geometrie kol na místě.

Zkouška geometrie

Samostatně si geometrii můžete otestovat. Na rovné a bezpečné cestě na okamžik cíleně pusťte za jízdy volant a sledujte, jak se Vaše auto chová. V případě, že se samovolně stáčí na některou ze stran, je geometrie poškozená a je třeba ji nechat, co nejdříve, znovu správně seřídit.

Optimální preventivní kontrola v servisu se doporučuje jednou ročně. Neprodleně ji však provádějte v případech každé dopravní nehody, když najedete do hluboké díry, při montáži nových pneumatik, při nárazu na nečekanou překážku, při opravě nápravy nebo zásahu do řízení. Dalším nezbytným příkladem je, když sami zjistíte nerovnoměrné sjíždění pneumatik.

O admin

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *