Ptát se vás, zda víte, že součástí pojištění auta bývají i asistenční služby, nejspíše nebude nutné. Máte ale přehled o tom, jak asistence u vašeho pojištění skutečně funguje, na jaké situace se konkrétně vztahuje a s čím vám při nehodě na cestách pomůže? A kdy si snad pomoc na silnici budete muset případně zařídit sami
Asistenční služba jako velmi užitečný nástroj pojištění auta
Základní funkcí havarijního pojištění a povinného ručení je pokrýt náklady na škody způsobené na vašem či cizím vozidle. Pokud ovšem dojde k havárii, poruše či se vám „jenom“ nedaří váš vůz nastartovat, oceníte přirozeně pomoc i v řadě mnoha jiných aspektů. Ať už půjde o radu, součinnost při zařizování odtahu či úhradě dalších souvisejících výdajů.
To vše vám zajistí právě silniční asistenční služby, které pro pojišťovny zpravidla zajišťují jejich smluvní partneři, mezi něž patří například společnost Global Assistance, která poskytuje komplexní asistenční služby pro mezinárodní koncern Vienna Insurance Group, tedy třeba pro Kooperativu.
Kvalitní auto asistenci, která je dostupná non-stop, oceníte samozřejmě i na cestách v tuzemsku. Velkou oporou vám ale samozřejmě bude především v zahraničí — protože ať budete, kde budete, domluvíte se s ní česky, což rozhodně není k zahození. Služba vám navíc může zprostředkovat třeba i telefonické tlumočení s místními institucemi či v zahraničním autoservisu nebo na tamní odtahovce.
Asistenční pomoc si přitom v případě potřeby zavoláte snadno — stačí vytočit číslo, které najdete na své zelené kartě, a ohlásit operátorům, co se vám přihodilo. Společně se pak domluvíte na optimálním řešení. Asistenční linka vám bude k dispozici i nadále v průběhu řešení celé události.
Jak asistenční služby fungují?
Základní balíček asistenčních služeb vám pojišťovna poskytne zpravidla ke každé pojistné smlouvě. Při sjednávání pojištění si ale můžete vybrat i širší rozsah asistence, která bude zahrnovat více typů služeb, které lze v případě nouze využít, a také zpravidla vyšší limity pro jednotlivé služby. Pokud tedy cestujete do zahraničí častěji, měli byste rozhodně zvážit pojištění s větším rozsahem asistenčních služeb.
Mezi asistenční služby, které mohou řidiči využít, pak patří například:
• příjezd mechanika k opravě vozidla na místě,
• odtah vozidla (do servisu, případně zpět do ČR),
• zajištění přepravy pro řidiče a případně i spolucestující či jejich ubytování,
• úschova vozidla,
• zajištění případné likvidace vraku,
• zajištění náhradního vozidla,
• telefonická poradna nebo pomoc s tlumočením,
• zajištění advokátní pomoci.
Asistenční služby se vám pojišťovna bude vždy snažit zajistit a zprostředkovat, pokud možno co nejrychleji, nicméně pokud se vám auto rozbije někde na nějakém menším ostrově či nečekaně zastaví uprostřed odlehlé horské oblastí, může cesta technikům jistý čas zabrat. Svou roli také mohou hrát místní zvyklosti daného regionu a večer o víkendu kdesi v horách budete zřejmě muset počítat s tím, že asistence dorazí později, než když vám motor vypoví službu na frekventovaném a placeném dálničním úseku.
Mohly by ovšem nastat situace, kdy vám pojišťovna může asistenci odmítnout či po vás zpětně žádat úhradu veškerých nákladů, a to třeba tehdy, pokud by nepojízdnost vozidla způsobila nedostatečná výbava vozidla (například když nepřezujete na zimní pneumatiky a vyrazíte v zimě do hor) či vaše agresivní jízda — zkrátka pokud byste si za ni mohli sami. Je tedy ve vašem vlastním zájmu dodržovat platné předpisy a vyvarovat se potenciálně rizikových situací a také si před cestou zkontrolovat rozsah pojištění, abyste věděli, jaké asistenční služby obsahuje.