Evropská komise zahájila právní kroky proti německé automobilce Daimler, která mimo jiné vyrábí i vozy Mercedes-Benz. Problém je v tom, že automobilka odmítá přestat používat chladicí kapalinu do klimatizací svých vozů, která nevyhovuje evropským nařízením platným od roku 2011.
Rozhodnutí padlo po dlouhých měsících vyšetřování, během kterého odborníci zkoumali chladicí kapalinu v klimatizaci známou jako R134a.Ta se stále běžně používá v několika vozech značky Mercedes-Benz, a to i v nově vyrobených.
Německo se za svou automobilku postavilo a v tomto sporu se staví na stranu Daimleru. Nyní mají zástupci automobilky dva měsíce na to, aby oficiálně odpověděli na stížnost. Tento proces bude velmi komplikovaný a zabere několik měsíců, protože evropská legislativa je v tomto velmi komplikovaná. Pokud by se nepodařilo spor urovnat mimosoudně, muselo by se vše řešit před Evropským soudem a to by znamenalo tvrdé postihy, ve kterých by Daimleru hrozily i tučné finanční pokuty.
Pokud by Evropská komise spor vyhrála, Daimler by musel stáhnout kolem 130 000 vozů. Unie hrozí právními kroky také Belgii, Lucembursku a Velké Británii, protože je také podezírá z používání směsí neodpovídajících novým standardům. Zákaz používání látky R134a platí od roku 2011, od kterého nesmí být používána v nově vyrobených automobilech. Vozy vyrobené před zavedením této regule smí používat tuto chladicí kapalinu až do roku 2017.
Daimler svádí neochotu stáhnout kapalinu tím, že jediná možná náhrada za tuto tekutinu je R1234yf, která má ale negativní vliv na životní prostředí a hrozí nebezpečí samovolného vzplanutí, protože je těkavá.
Komise ale tvrdí, že podle jejich testů taková rizika neexistují a není důvod, proč směs nepoužívat. Automobilka Daimler nyní další kroky konzultuje s německou vládou a zatím vyvíjí vlastní směs, která by odpovídala standardům EU.