Toužíte se bez jakýchkoliv problémů ve svém autě vozit co nejdéle? Věnujte mu patřičnou pozornost a pečlivě se starejte o jeho technický stav. Jen plně funkční auto vám zajistí tisíce šťastných kilometrů. Pravidelně si nechávejte svého čtyřkolového miláčka zkontrolovat ve specializovaném servisu, kde dokážou včas napravit všechny nedostatky a prodloužit tak životnost automobilu.
Kompletní zhodnocení stavu vozidla
Majitel auta by neměl navštěvovat autoservis pouze v případě, kdy potřebuje nutně opravu nebo novou technickou kontrolu. Po odjetí předepsaného počtu kilometrů by se měla s autem absolvovat pravidelná prohlídka, která je zaměřena na kontrolu kompletního technického stavu. Auto je prohlédnuto opravdu po všech směrech, a proto taková návštěva autoservisu vyřeší i jeho skryté nedostatky.
Kontrola podvozku
Tento úkon dokáže odhalit případná poškození podvozkových dílů, ložisek kol, čepů řízení, případné netěsnosti v soustavě tlumičů, které mohou výrazně zhoršovat komfort z jízdy a být také důvodem vyššího opotřebení ostatních součástí automobilu.
Správné nastavení geometrie vozu
Ta je důležitá pro stabilitu na silnici a snížení opotřebení pneumatik. Přichází na řadu zhodnocení stavu brzdových destiček, těsnosti brzdového systému a jeho celkového stavu, díky čemuž se zvýší vaše bezpečnost při jízdě.
Servis motoru
Servisní kontrola zahrnuje i péči o samotný motor. Samozřejmostí by měla být výměna oleje. Výměnu oleje ovlivňuje počet ujetých kilometrů a převažující způsob jízdy. Další důležité kritérium je čas. Většinou rok, zcela výjimečně a maximálně dva. Dále je nutné zhodnocení stavu palivové soustavy a rozvodového řemene. Opotřebovaný řemen se může kdykoliv roztrhnout a způsobit vážné komplikace. Zároveň může prohlídka odhalit poruchy alternátoru, palivového čerpadla či výfukového potrubí potřebného pro správné odvádění zplodin.
Filtry je vhodné měnit spolu s olejem
Pokud je vám jedno, co motor pro vás dělá, tak můžete zkusit „šetřit“. Pak ovšem od svého automobilu neočekávejte nižší spotřebu, delší životnost a bezporuchový provoz. Nic není zadarmo, a proto doporučujeme měnit:
Olejové filtry
A pokud můžete, orientujte se na filtry od osvědčených výrobců (Bosch, Mann, Knecht, Hengst, Purflux atd). Podezřele levné čínské „filtry“ nebrat!!! Neobsahují přetlakový ventil, takže tečou. No a to co vyteče, se pochopitelně musí dolít. Co víc! Bez přetlakového ventilu se může vytrhnout část filtračního materiálu, která ráda ucpává mazací kanálky a vám se tak zadřou ložiska.
Vzduchové filtry
Vzduchový filtr měňte v předepsaných intervalech. I když filtr vypadá, že je zcela v pořádku, po ujetí 15 až 20 000 km se jeho filtrační schopnost podstatně sníží. Zanedbaná součástka za pár korun přinese tyto potíže: zvýšenou spotřebu paliva, vyšší namáhání turba, které pohánějí výfukové plyny. Motor i kouří, protože v daném okamžiku potřebuje více vzduchu na spálení nafty, než mu turbo dává.
Palivové filtry
Palivový filtr je poměrně drahý, ale stále levnější než oprava namáhaného vstřikovacího systému. Nezapomeňte i zde raději vybrat kvalitní filtr a na „cenově výhodné“ filtry od neznámých výrobců se ani nedívejte.
Nezapomínejte na pozáruční servis
Pokud vašemu autu skončila záruční doba, během níž byly servisní prohlídky povinné, buďte i nadále odpovědný a věnujte mu kvalitní pozáruční servis. Takovou prohlídku však můžete využít i před kontrolami STK či emisí, přičemž bezvadný stav vašeho vozidla zajistí, že jimi projde zcela bez problémů.
A pokud se poprvé chystáte na technickou prohlídku, tak si sebou nezapomeňte vzít tyto doklady:
1) technický průkaz vozidla (NE kopie !!!)
2) osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz)
3) doklady o provedení měření emisí motoru silničního vozidla ( jen u motorových vozidel, NE u motocyklu při pohotovostní hmotnosti do 400kg )
4) osvědčení o měření emisí ( růžová kartička )
5) protokol o měření emisí NE starší 30-ti dnů. (Při starším datu měření emisí bude platnost technické způsobilosti vyznačena pouze do doby platnosti měření emisí !!)
6) platnou revizi plynového zařízení (jen u vozidla přestavěného na alternativní pohon plynem LPG, CNG)