Největší ruský výrobce automobilů AvtoVAZ bude rušit 7500 pracovních míst, což je v přepočtu zhruba 11% všech jejich zaměstnanců. Ruský trh totiž významně oslabil a automobilka se tím snaží předejít problémům. Automobilka je známá především díky své značce Lada, která byla ještě za dob železné opony velmi oblíbená v bývalém Československu i ostatních zemích východního bloku.
Už předtím byla provedena opatření, která měla za úkol upravit produkci, snížit rozpočet a více kontrolovat spotřebu materiálu. Do čela automobilky byl dosazen od 1. ledna nový ředitel, který má za úkol krizi zažehnat a stabilizovat situaci ve firmě.
Z celkového počtu 7 500 propuštěných zaměstnanců má být 5000 lidí propuštěno přímo od výrobních linek, zbylé dva a půl tisíce jsou manažeři, specialisté a pracovníci kanceláří, kteří již při současné situaci nebudou ve firmě potřeba.
Prodej nových aut v Rusku se totiž loni zabrzdil a následně klesl o celých 6 procent. Po raketovém nárůstu o 27% v předchozích třech letech je to skutečně významný propad. Těžko říct, jak se bude situace vyvíjet letos, ale podle prvních odhadů se očekává, že by se v celém Rusku mělo prodat zhruba 2,73 milionu nových automobilů.
Loni se v zemi prodalo 2,78 milionu aut, patnáctiprocentní podíl na něm měl právě AvtoVAZ, respektive jeho značka Lada. Ta je mezi Rusy stále populární, ačkoliv její vozy i technologické procesy mírně zaspaly dobu.
První zprávy o propadu se objevily již v říjnu, kdy začaly klesat prodeje automobilů na ruském trhu. To se projevilo negativně na výnosech AvtoVAZu. Výrobce letos přešel pod kontrolu koncernu Renault-Nissan, a noví majitelé tak plánují změny, které by měly situaci opět zlepšit.
Není to ale jen bohatý koncern, který může značce Lada pomoct zpět na nohy. Ze strany ruské vlády se v následujících třech letech ruské automobilky obecně dočkají podpory 271 milionů rublů.