Ještě třicet let předtím, než Ferdinand Porsche navrhl slavný model Volskwagen Beetle, vytvořil své první vozidlo, které bylo navíc poháněno elektrickou energií. Vůz Egger-Lohner C2 Phaeton.
Pokud byste si mysleli, že takové vozidlo obdivují v muzeu stovky lidí denně, jste na omylu. Tohle auto bylo totiž velmi dlouho ztraceno. Dlouhých 112 let nespatřilo světlo světa a bylo schováno na jedné staré půdě. Nyní byl vůz nalezen a bude umístěn do muzea Porsche ve Stuttgartu.
Na dnešní poměry jsou výkonnostní parametry směšné. V té době byl ale elektromotor o síle tří koní a s maximální rychlostí lehce přes 30 kilometrů za hodinu velmi dobrý. Ve své době byl vůz dost úspěšný. Podle historických zápasů vyhrál dokonce první závod elektromobilů v Berlíně roku 1899. Porscheho vůz se svým konstruktérem na palubě a dalšími dvěma spolujezdci projel cílem o celých 18 minut dřív, než jeho soupeři!
Tomuto Porsche se také říká jednoduše P1. V roce 1902 byl vůz uložen a od té doby ho nikdo neviděl a všichni na něj zapomněli.
To, že se model P1 konečně dostane do muzea Porsche ve Stuttgrartu, budou mít fanoušci této značky konečně příležitost vidět nejstarší automobil své oblíbené značky. A půjde asi o nejcennější kousek v tomto muzeu. To bylo v německém městě otevřeno v lednu 2009.
Egger-Lohner C.2 (P1) – technické údaje
Datum výroby – 1989
Rozvor kol – 1600 milimetrů
Celková váha – 2 977 liber
váha baterie – 1 103 liber
Váha motoru – 287 liber
Počet vyrobených kusů – přibližně čtyři
Motor: Elektrický s diferenciálem
Výkon – tři koně, chvilkvoě lze zvýšit na pět (zátěž 40 – 80 voltů)
Baterie – 44 článková, produkuje 120 ampérhodin
Pohon zadních kol
Doba jízdy na jedno nabití – 3 až 5 hodin
Přibližný dojezd – cca 80 km