Ojetá auta se na českém trhu prodávají o sto šest. Zdaleka nejvíce však Čechy zajímají vozy, které lze stále považovat za zánovní. Dokládá to statistika – loni se do České republiky dovezlo o téměř 30 % více ojetin mladších tří let. Vozový park proto poměrně rychle mládne.
Jak vypadá typický zájemce o zánovní ojetinu?
Člověk, který se rozhodne navštívit bazar aut s tím, že si v něm vybere zánovní ojetý vůz, obvykle nemá hluboko do kapsy. Respektive se nesnaží ušetřit každou tisícovku, ale raději naopak pár tisíc připlatí za odpovídající stav vozu. Oproti novému vozu přesto ušetří až 40 % z původní ceny, a navíc nemusí čekat, než se auto vyrobí.
Z hlediska spolehlivosti jsou na tom zánovní automobily podstatně lépe než v minulosti. Z analýzy společnosti J. D. Power z konce roku 2017 vyplynulo, že poprvé od roku 2013 vykázaly vozy mnohem méně závad.
O které modely byl v roce 2018 největší zájem?
Absolutní jedničkou mezi zánovními ojetými vozy byla v loňském roce Škoda Rapid. Následovala neméně oblíbená Fabia a na třetím místě se s větším odstupem umístil Hyundai i30. V segmentu luxusních automobilů šly nejvíce „na dračku“ Audi A5, Mercedes-Benz třídy E a Mazda 3. Zhruba tři čtvrtiny zákazníků zvolilo vozy s benzinovým motorem, 80 % se přiklonilo k manuální převodovce a jen pro jednoho z deseti byl důležitý pohon všech kol.
Ojetá auta podražila více než nová
Neméně zajímavý je i fakt, že ceny ojetin v roce 2018 rostly výrazně rychleji než ceny nových aut – nové vozy zdražily o 3,6 %, ojetiny do čtyř let o více než 9 %. V posledních týdnech však ceny ojetin začaly mírně klesat, což způsobila kombinace zvýšené nabídky a výrazného prodloužení průměrné doby prodeje. Zatímco v roce 2017 prodávaly autobazary v Praze průměrně za 76 dní, loni vozy setrvávaly v nabídce 99 dní.