Automobilka Volkswagen vyvolala ve světě automobilů malou paniku. Mnoho automobilek na aféru Volkswagenu reagovalo redukcí počtu válců a také objemů svých spalovacích agregátů. Jak se ovšem zdá, tyto časy jsou tatam.
Downsizing postihl jak spalovací, tak i vznětové motory. Například Volvo přešlo u svých velkých modelů na přeplňované dvoulitrové čtyřválce, taktéž učinil i Volkswagen. Fiat dokonce začal nabízet dvouválce a tak nějak se přizpůsobili v podstatě všechny Evropské automobilky.
Jak se ovšem zdá, tento trend jde nyní k šípku. Dostal se totiž na tu nejnižší únosnou mez. Malé motory jsou sice skvělé v laboratorním prostředí, ovšem reálný provoz ukázal, že v něm spotřebují mnohem více paliva. V některých případech jsou pak tyto motory žíznivější než jejich předchůdci a jejich dopad na životní ovzduší také není žádná hitparáda.
Postupem času, kdy se výrobci snažili co možná nejvíce podřídit emisním normám neustálým zmenšováním se však ukázalo, že se nejedná o lepší cestu. A řešení? No přeci upsizing. Výfukové a mechanické přeplňování zcela jistě zůstane i nadále, ovšem zdvihové objemy porostou Proč?
V první řadě kvůli Nox, těmto testům se podrobí všechny vozy, které budou nově uváděny na trh a všechny budou muset od roku 2019 vyhovovat. O dvě léta později se pak bude zaměřovat na skleníkové plyny, tedy produkci CO2. Produkci oxidu uhličitého nelze příliš dobře eliminovat a trend, který v poslední době nastal, by nové vozy velmi brzy zahnal do kouta, a tak se upsizing opět vrátí.
U Volkswagenu například 1.4 TDI zcela zmizí a bude nahrazen čtyřválcovou šestnáctistovkou. A podobné změny chystají i další automobilky.
Jedná se o velkou výzvu, ale ta největší je ještě čeká. Tou bude kompletní elektrifikace a hybridizace nabízených modelů. A tehdy se teprve začne dělit zrno od plev. Tak uvidíme.