Ještě jste o něm neslyšeli? O tom pochybujeme, protože ho pravděpodobně máte v autě. Filtr pevných částic neboli DPF filtr (Diesel Particulate Filter) se montuje do blízkosti moderních dieselových motorů a slouží k zachytávání pevných částic, kterých naftové agregáty produkují přibližně 200× více než benzinové. Efektivita, respektive účinnost filtru se může blížit až je 100 %.
Důvodem k zavedení filtrů bylo zpřísnění emisní normy Euro, která je závaznou normou EU. Určuje limity škodlivin ve výfukových plynech, konkrétně hodnoty oxidů siřičitého, uhelnatého a uhličitého, dále pak sazí, olova a množství nespálených uhlovodíků. Momentálně platí norma Euro VI (od roku 2014), na základě které došlo ke snížení limitu oxidu dusíku na 0,08 g/km a oxidů dusíku + nespálených uhlovodíků na 0,17 g/km.
DPF filtry se vyrábí ve dvou variantách – jako otevřené a uzavřené. Otevřený systém se dodatečně montoval především do užitkových vozidel, aby splnily normu Euro IV. Uzavřené systémy jsou standardem ve vozidlech s motory dle limitů normy Euro V.
Zásadní rozdíl spočívá v účinnosti: zatímco efektivita otevřeného systému nepřevyšuje 50 %, uzavřený zachytí téměř všechny částice.
DPF filtr se zanáší, co s tím?
Co je to DPF filtr již víte, ale měli byste vědět také to, že jeho životnost není neomezená. Naopak se průběžně zanáší a vyžaduje regeneraci. Tzv. aktivní regenerace probíhá dočasným zvýšením teploty výfukových plynů – předpokladem je dlouhodobější jízda ve středních otáčkách.
Pokud již aktivní regenerace nepomáhá, je zapotřebí provést repas DPF, a to pomocí certifikovaného zařízení, které s filtrem vytvoří uzavřený okruh a je oproti jiným metodám skutečně funkční a nehrozí poškození filtru či motoru. Kvalitu lze ověřit protitlakem.