Po České republice jezdí přibližně 700 000 vozidel bez povinného ručení. A to z počtu 7 800 000 registrovaných vozů. 9 % z vozů, které tedy potkáte na silnici, je bez pojištění odpovědnosti za způsobenou škodu. Co z toho vyplývá pro řidiče, který řádně platí ručení? Problémy. Nic jiného. Pokud do vás nabourá vozidlo bez sjednaného ručení, budete jen těžko vymáhat kompenzaci za způsobenou škodu. Domůžete se jí, to ano. K tomu jsou zplnomocněné obce s rozšířenou působností, ale bude to trvat neúměrně dlouho.
Vozidlo bez povinného ručení
Pokud řidič, který nemá sjednané povinné ručení, způsobí dopravní nehodu, škodu na majetku i zdraví musí platit ze své kapsy. V jednom okamžiku tak může být chudší o několik tisíc. Při vážnější nehodě i o několik set tisíc. Od roku 2009 do roku 2015 řešila nekázeň neplatících řidičů Česká kancelář pojistitelů. Kancelář hradila škodu za řidiče, ale následně ji i se sankcemi vyžadovala na viníkovi. A to včetně paušální platby za pojištění. Tedy 20 – 300,- Kč za den. A to i se zpětnou platností! Od roku 2015 tato platba zdánlivě nahrazující povinné ručení byla zrušena vládním nařízením. Pravomoci přešly na obce s rozšířenou působností.
A co víc, vozidlo bez povinného ručení přichází o velké výhody spojené právě s ručením. Mezi nejdůležitější samozřejmě patří jistota, že řidiče nehoda finančně nezruinuje. Každoročně v České republice dojde přibližně k 70 000 dopravním nehodám. A i když může být řidič sebelepší, situace na silnici se může stát během okamžiku nepřehledná a nepředvídatelná, potom už je pozdě litovat. Pojišťovny k povinnému ručení nabízejí zdarma i velké množství asistenčních služeb, které si nepojištěný řidič musí hradit z vlastní kapsy.
S nebo bez?
Stejně jako v nejstarší profesi. „Bez“ je to vždycky dražší. Protože riziko nabývá prim před požitkem z jízdy. Následné sankce a finanční zátěž se pak těžko vyrovnávají z vlastní kapsy. Ano, řidič za sebou může mít dvacet let bezpečné jízdy bez nehod. Ale může si být opravdu jistý, že ten jednadvacátý rok vše neobrátí naruby? Stačí jedno malé kýchnutí za volantem. Řidič na vteřinu ztratí pozornost a neštěstí je tady.