Možná jste zaznamenali, že se v těchto dnech konala pařížská klimatická konference OSN. Ta by se pro nás smrtelníky mohla zdát celkem nepodstatná, pokud však nepřináší tu zprávu, že klasické konvenční motory by mohli před sebou mít už jen 35 let životnosti.
Sci-fi
Sci-fi příběhy, ve kterých automobily poletují vzduchem, se prozatím do reality proměňovat nebudou, co ovšem začíná získávat poměrně reálné tvary, je využívání nekonvenčních pohonů, napříč kompletně celou škálou automobilů, které budou na této planetě využívány.
Elektromotory
Právě tyto alternativní pohonné jednotky by měly do roku 2050 vytlačit klasické spalovací a zážehové motory. Právě ty by se měly už v tomto roce objevovat pouze v muzeích, popřípadě jen v starých ojetých veteránech. Někteří s tím v zásadě nesouhlasí, a jiní jsou naopak nadšeni. Zda je tento vývoj dobrý či nikoliv, není předmětem tohoto článku a posouzení necháme zcela na vás. Elektřina s sebou přináší určitě mnoho výhod, kterou je nízký dopad na životní prostředí, maximální točivý moment již při startu a téměř nulové hlukové zatížení okolí. Zásadní nevýhodou je však pouze omezený dojezd.
Dojezd
Ovšem ani tento problém by měl být do budoucna vyřešen. Uvědomme si, že za 120 letý vývoje, jsme byli schopni dostat se od těžkých olověných akumulátorů, které sotva vydržely dát energii na 50 km, až k dnešním lithium-iontových baterií, které jsou schopné na jedno nabití podat dostatek energie pro ujetí 400-500 km. Tyto akumulátory jsou navíc schopny plného nabití přes noc a do určitého použitelného procenta, i do čtvrt hodiny.
OSN a elektromobily
A právě tento druh pohon je ten, který by OSN rádo vidělo jako prioritní pohon, který bude alespoň v Evropě figurovat. Zdali se tyto plány podaří naplnit či nikoliv je ve hvězdách. Pro naší planetu je to zajisté krok správným směrem, pro nás milovníky dnešních automobilů by to však znamenalo konec jedné velké lásky.