O tom, jak je důležité mít kvalitní penuamtiky na vozidle, nemusíme psát obsáhlé texty. Každý správný motorista si je vědom toho, že bezpečnost vozidla se odvíjí také od kol. A mnohdy to poznáte až v těch svízelných sitacích, kterými může býti nečekaný aquaplaning.
Je to píseň která běží stále dokola a nikdy se nemůže ohrát. Řeč je o pneumatikách, jejich kvalitě, ošetřování, údržbě a prevenci před případným rizikem prasknutí v tu nejméně vhodnou chvíli. Pneumatiky není radno podceňovat. V žádném případě!
Vybírejte kvalitní pneu
Prvním předpokladem k tomu, aby byla jízda v autě bezpečná je kvalitní pneumatika. Vybírejte jen ty kvalitní, značkové a prověřené, což se dá snadno zjistit na internetu buď na různých diskuzích nebo při testech pneu v různých auto článcích. Není radno kupovat levné pneumatiky z Číny. Testy těchto pneu nikdy nedopadly dobře. Stejně takj byste se měli vyvarovat protektorovaným pneumatikám. I zde se vám zřejmě rozsvítí oči při ceně, která mnohdy nedosahuje ani částky tisíc korun za všechny čtyři pneumatiky. Koupí těchto pneu riskujete a to nemůže být řeč ani o tom, že byste s protektory jezdily dlouhé trasy po dálnici. Tyto podmínky mohou být pro protektorovanou pneumatiku hraniční a uštřených pár tisíc korun vám za vaše trvalé následky v případě vážné nehody nestojí.
Péče o pneu se vyplácí
Stejné je to i s údržbou pneumatiky. Skladovat byste je měli v suchých a chladných místech do teploty 35°C. Pneumatiky s ráfky nikdy neskladujte vedle sebe, ale buď je zavěste nebo naskládejte na sebe. V případě pneumatik bez ráfků je naopak neskládejte na sebe ani je nezavěšujte, došlo by k jejich protažení, ale zde je jediným správným řešením postavení vedle sebe.
O tom, že by neměly být pneumatiky podhuštěny už toho bylo také mnoho napsano. Stejné je to i nahuštěním na předepsaný tlak. Díky podhuštěným pneumatikám může dojít k jejich opotřebení na bocích, přehuštěné pneu poznáte podle opotřebení uprostřed. A pozor. Řidiči často zapomínají na to, že i pneumatiky mají stanovenou nějakou životnost, po které by měli sáhnout k jejich výměně. Jasné je to v případě, když dojde k jejich přirozenému opotřebení, kdy už je pneumatika sjetá k bodu, který značí koupi nových. Ale důležité je i sledovat značku DOT, která udává výrobce, výrobní linku a datum výroby pneumatiky. Pro motoristy je důležité právě poslední čtyřčíslí, jenž značí v kolikátem týdnu byla pneu vyrobena (první dvě čísla) a rok výroby (poslední dvě čísla). Pneumatiky na voze by neměly být starší více jak čtyři roky.
Pozor na aquaplaning
A proč to všechno píšeme? Protože většina výše vyjmenovaných věcí souvisí právě s aquaplaningem. Hlavně hloubka dezénu má na tento jev největší podíl. Aquaplaning se dá vysvětlit jako ztráta přilnavosti pneumatik směrem k vozovce vlivem vodního klínu, který se přes drážky v pneu dostatečně neodvedl mimo. V tom nejhorším případě může dojít ke smyku a vážné nehodě. Aquaplaningu se dá předejít hlavně tím, když na mokré vozovce uberete plyn, budete důkladně sledovat vozovku a mít se na pozoru před velkými kalužemi, apod. Pokud dostáváte při jízdě na mokré vozovce nepříjemné rázy do volantu, dostává se vodní klín mezi pneumatiky a vozovkou. Dojde-li k aquaplaningu, v žádném případě nebrzděte a netočte volantem, kola musí být v přímém směru. Povolte plynový pedál a sešlápněte spojku, hnací kola se uvolní a vodní klín začne vozidlo zpomalovat, čímž se obnoví kontakt pneumatik s vozovkou.