Elektrické motory se mohou zdát jako jedna velká, ale poměrně dost podobná rodinka. Jenže to není ani zdaleka pravda. Ať už se budeme koukat čistě jenom na dělení motorů podle výkonu, nebo vnitřní struktury, tak najdeme velkou řadu rozdílů.
A to se přitom nebavíme o tom, že celá řada elektromotorů je dokonce dovybavená technologiemi, které z nich mohou dělat opravdu všestranné pomocníky. Dnes se tak podíváme na ty nejčastější typy motorů, které jednoduše můžeme potkat.
Starší, ale přesto stále populární komutátorové motory
Takzvané komutátorové motory jsou rozhodně nejstarší technologií elektromotorů, které se začaly užívat v opravdu velkém množství. Díky tomu jsou tak užívány nejen ve starších mechanismech, ale dokonce i dnes je najdeme v těch nejnovějších.
Oproti své konkurenci jsou DC kartáčové motory Bühler o něco větší a mají lehce složitější konkurenci. Nabídnou nám přitom výborný výkon, pokud se pohybujeme na nízkých otáčkách a slušnou výdrž. Ta už ovšem není jejich úplnou doménou.
Bezkartáčové motory na vrcholu slávy
Pokud bychom se totiž zaměřili na výdrž a odolnost, tak vítězi budou rozhodně EC motory Bühler. Tato kategorie se také nazývá jako bezkartáčové motory. Jejich konstrukce je mnohem jednodušší, což je umožňuje vyrábět i opravdu v malých rozměrech. Mimo svojí malé a šetrné konstrukce dokonce disponují opravdu velkou výdrží spojenou s tím, že dokáží operovat trvale ve vysokých otáčkách. Často je tak najdeme jako součást mechanismů uvnitř našich domácích spotřebičů.
Když klasické motory ale nepostačí
Jenže celou dobu se bavíme o motorech, které jsou tak nějak zvyklé na stejné, nebo minimálně velice podobné podmínky. Co ale dělat v případě, kdy se podmínky prostě začnou měnit? V takovém případě jsou potom ideálním řešením převodové motory Bühler, které jsou hojně užívané v mnoha drobných i větších mechanismech. Převodové motory jsou přitom kapitolou sami pro sebe. Důvodem je, že i přes svoje souhrnné pojmenování staví na tom faktu, že nabízí odlišné vlastnosti a podmínky díky tomu, že jsou stavěny na různých převodových mechanismech.