Německá ministryně životního prostředí by ráda zavedla systém bonusů a malusů, pomocí kterých by byla regulována cena vozů s vysokou spotřebou, především SUV modelů, a naopak by byly zvýhodněny elektromobily.
Bonusy a malusy
Svejna Schulze, německá ministryně životního prostředí by ráda, kdyby si zájemci o velká auta s velkými emisemi, tedy typické SUV, za svůj komfort připlatili. Na druhé straně by se ráda podívala na ceny menších elektromobilů, tedy vozidel s nulovými lokálními emisemi.
V podstatě tak naznačila možnost vzniku bonusu a malusu, jak je známe od pojišťoven. „Myslím si, že by bylo správné, aby si ti, kteří kupují velká a benzín-hltající auta, trochu připlatili, zkrátka dostali přirážku“ cituje vyjádření Schulze německá tisková agentura DPA.
Podle ministryně jsou regulace namístě, a to především pro regulaci emisí z dopravy, proti kterým se momentálně vede v Německu litý boj. Systém podobných bonusů a malusů by podle názoru DPA mohl být zaveden například prostřednictvím daně z motorových vozidel. Na čemž ministerstvo pracuje již delší dobu.
Současně se také německá vláda dohodla na větší finanční podpoře při nákupu elektromobilů a plug-in hybridů, kvůli průtahům v implementaci těchto změn však v současnosti prodeje elektrifikovaných vozidel na německém trhu stagnují. Nikdo prostře nechce za elektromobily zaplatit víc, než by musel o měsíc později.
„S cílem rychle zlepšit ničivou klimatickou stopu v dopravě neexistuje jiný způsob, než zdražit auta s vysokou spotřebou a zlevnit auta šetrná ke klimatu,“ cituje Autobil.de Tobiase Austrupa, odborníka na dopravu v organizaci Greenpeace.
Proti je ale organizace ADAC. „Se systémem bonusů a malusů si mnozí spojují velmi silný nárůst daně z vozidel a vysoké zatížení pro větší vozidla, která ale rodiny také potřebují.“