Masivní rozšíření DPF od září 2010, které zapříčinila norma Euro 5, způsobilo, že je nyní tímto filtrem vybaven každý novější vůz s dieselovým motorem. Pozitivní účinek DPF, tedy zabraňování drobným karcinogenním částicím, aby se dostávaly do ovzduší, pro mnoho řidičů přebíjí fakt, že “jsou s nimi potíže”. Také se snažíte předstírat, že tuto součástku vůbec nemáte, dokud se filtr nezanese a neohlásí?
Princip a účel DPF
Český termín pro toto zařízení zní “filtr pevných částic”, což samo o sobě napovídá mnoho o jeho účelu. Filtr slouží k zachycování škodlivých částic vzniklých při spalování a při správné funkčnosti dosahuje až 99% úspěšnosti u částic do 0,1 mikrometru. Ty se v něm ovšem hromadí, je tedy třeba je čas od času odstranit pomocí tzv. regenerace, při níž teplota ve filtru stoupne na takovou hranici, že dojde ke spálení těchto zplodin. Při výraznějším zanesení pak přichází na řadu výměna filtru pevných částic.
Životnost DPF můžete ovlivnit i vy
Životnost DPF máte z velké části ve svých rukou. Aby vám tato problematická součástka neselhala předčasně, měli byste ošetřit několik kritérií. Prvním je stav motoru – ten musíte ostatně udžovat v perfektní kondici i z mnoha dalších důvodů. Dále přirozeně není jedno, jaké palivo a aditiva do auta lijete. Budete-li hledět na kvalitu, ušetříte si problémy s DPF. Pravděpodobně nejdůležitějším hlediskem je styl vaší jízdy. Regeneraci spouští řídící jednotka, a to při vyšším zatížení motoru, obvykle při ustálené rychlé jízdě po dálnici. Popojíždění v městské dopravě filtru neprospívá, pokud tedy jezdíte jen po centru do práce a z práce, vůz na benzín je pro vás určitě vhodnější.
Vyčistit, vyměnit nebo vyhodit?
Obecně platí, že při prvních známkách potíží byste měli okamžitě vyhledat profesionální servis, který se zabývá čištěním DPF. Dnešní vyspělé technologie umožňují filtr efektivně vyčistit v uzavřeném cirkulačním okruhu s vlastním filtračním systémem, aniž by bylo nutné mechanicky narušit jeho obal. Pokud již není možní filtr zachránit, zákon nařizuje výměnu pod hrozbou pokuty. Výměna DPF ovšem může v závislosti na modelu auta stát dva tisíce, nebo také dvacet. Proto se někteří řidiči uchylují k odstranění DPF a jízdě bez něj, policie totiž nemá dostatečně dobrý způsob kontroly, a tak se o ni prakticky nepokouší.